torsdag 15. desember 2011

Helt til knea…!

IMG_0816

Etter å ha strikka ett par mørk lilla knestrømper til store-jenta, kom fort bestillingen på knestrømper fra lille-jenta også. De skulle være lilla, hvite og iallfall rosa. Og de skulle ikke være like søstra sine. Heldigvis for jenta var det rester av både lilla, hvitt og rosa Sisu i kjelleren. Ikke utenkelig egentlig…. Mønster derimot var det verre med. Jeg har tydligvis ikke mønster på så mange knestrømper til barn. Så etter leting gjennom det man har av mønster, både PDF filer, Ravelry, bøker, hefter og utskrifter ble rett og slett løsningen og lage sitt helt eget mønster.

IMG_0810

Begge sokkene er strikket på pinne nr 2,5, og det er sånn man tager-det-man-haver prosjekt. Den øverste borden er fra en jakke som va i Allers, de andre bordene er fra boka Selbuvotter. Og jaggu ble det to like sokker også. Lurt å skrive ned hvor man feller og slikt når man skal strikke en lik etterpå. Og de endte opp i en perfekt str 4 år, sko str 25/26.

Nå derimot har jeg både lagt opp og rekket opp igjen ett par sokker, skulle være til en tante gutt. Men rester, eller annet garn i guttefarger er det ikke mye av i kjelleren, så de ble ikke slik jeg hadde tenkt. Men man skal aldri si aldri. For må si at mønster sokker er like kjekkt som selbuvotter, og lysten til å strikke flere er der virkelig.

 

PS: vet du om mønster på knestrømper til barn? Tips meg da!!

20 kommentarer:

fredagsmasker sa...

Kjempefine sokker! Og tenker fireåringen ble fornøyd ja. Flink du er som lager mønster selv.

Iselin sa...

Kjempe fine stømper :)

Ingunn sa...

Så lekre disse knestrømpene ble! Fine mønster du har satt sammen, og fargene er helt i min smak. Gratulerer med vel utført arbeid! Fortsatt god førjul!

Vilma sa...

Det er du da sluppet godt fra , fint sat sammen :-))

marianne sa...

De ble flotte! Har ikke sett noen oppskrifter på knestrømper til barn, kanskje det finnes en leggings-oppskrift og strikke fot på den?

Anonym sa...

Hei.

Vi i LHL, Landsforeningen for hjerte- og lungesyke, skal i anledningen vår hjertelig hilsen- kampanje 8.2 - 8.3, ha en aktivitet vi kaller for "Strikk for hjertet". Målsetningen er å kle Norge med strikkede røde hjerter.

Kunne dere sende meg en e-post med e-postadressene deres? For jeg har mer info til dere og en utfordring.

mvh.

jarle.heitmann@lhl.no

Synnøve sa...

Så utrolig fine! Jeg har dessverre ikke liggende mønster, men jeg tror nok at du finner noe hvis du ser på mariusmønster eller setesdals - disse "klassiker" heftene har ofte strømper hvis man bare leiter aktivt etter de :) (de faller ofte utenfor synsvinkelen hos meg pga alle de fine gensrene..)

Marianne sa...

Fine strømper i flotte farger:)
Koselig blogg du har med mye fint!

Hilsen fra Marianne

Marieki sa...

åååh! For noen nyydelige strømper! :D

Beate sa...

Kjempe flotte sokker!!

Karien sa...

Hei! Så fin strikkeblogg du har! Jeg har nybegynt en norsk strikkeblogg om strikking med rundpinne, som jeg bruker å lage dekorasjon med: hjerter, små dyr osv. Velkommen!
Det inneholder også en tutorial om opplegget og strikkingen.

Katrine sa...

Kempefine strømper! Hun som fikk de ble nok fornøyd :o) Også så fint mønsteret var.

månestråle sa...

Jeg elsker knestrømper og disse var jo knallfine. Har du sett boken Knitting Knee Highs? Masse lekre knestrømper der-til voksne.

Fru Belima sa...

Fant bloggen din gjennom dubedåre.Superfine strikkeplagg du lager! Morsomt og fint med litt farger også!! hilsem mariann

lillamanilla sa...

Gurimalla, desse var berre heilt nydelege! Takk for inspirasjon, trur dette er noko som ville falt i god jord hos prinsessene her i heimen ;-)

WikiVoo sa...

Kom innom bloggen din og ser at du lager så mye fint, la med derfor til som følger slik at du kan være til litt inspirasjon for meg :-)

Kjempefine farger i strømpene du har laget her...

Stine Alice sa...

Kjempe fine knestrømper. Første gang jeg er innom deg, og trur jammen je på legge deg til på blogglista mi:)

Ønsker deg en fin dag.

Yvonne sa...

Disse var riktig så søte :-) Har ei lita prinsesse som også ønsker seg lekre strømper.

Anna Therese sa...

Kjempe flotte strømper :) Og flott mønster på de :)

mimouna sa...

De ble fine, ser ut som du klarer deg helt fint uten mønster. :)